Cara-cara mandi wajib yang betul mengikut syarat sah mandi wajib.
Soalan; Macam mana mandi hadas besar dengan betul,
mudah dan mengikut sunnah nabi. Bolehkah kita menyentuh kemaluan ketika
mandi atau itu boleh membatalkan mandi kita tadi? Saya was-was dalam hal
ini.
Jawapan;
Kaifiyat mandi hadas yang sempurna dan mudah diamalkan ialah dengan
mengikut cara mandi Nabi s.a.w., antaranya yang diceritakan oleh
Saidatina ‘Aisyah r.a sebagaimana berikut;
“Adalah Rasulullah s.a.w. apabila baginda mandi janabah, baginda mula
dengan membasuh dua tangannya. Kemudian baginda menuangkan air ke
tangan kirinya dengan menggunakan tangan kanannya, lalu (dengan tangan
kiri itu) baginda membasuh kemaluannya. Kemudian baginda mengambil
wudhuk sebagaimana wudhuk untuk mengerjakan solat. Kemudian baginda
mengambil air, lalu memasukkan jari-jarinya ke akar rambutnya hingga
apabila melihat air telah membasahi seluruh (kulit kepala dan akar-akar
rambutnya), baginda mencebuk air (dan menjirus) ke kepalanya sebanyak
tiga cebukan. Kemudian baginda menyiram air ke seluruh badannya.
Kemudian baginda membasuh kedua kakinya” (HR Imam Muslim).
Dari hadis di atas, dapat kita simpulkan cara mandi hadas seperti berikut;
1. Setelah membaca Bismillah, mulakan dengan membasuh dua tangan. Di
dalam hadis yang lain,
ada dinyatakan baginda membasuh dua tangannya
sebanyak dua atau tiga kali.
2. Kemudian basuh kemaluan dan najis di badan jika ada dengan menggunakan tangan kiri.
3. Setelah itu ambil wudhuk sebagaimana yang biasa dilakukan.
4. Kemudian mulakan mandian dari bahagian kepala terlebih dahulu
hingga rata air di seluruh
kepala termasuk di celah-celah rambut.
5. Selesai bahagian kepala, lakukan mandian di bahagian badan pula;
dari leher ke bawah. Sunat
menjirus bahagian kanan terlebih dahulu,
kemudian baru diikuti sebelah kiri.
6. Semasa mandi, tangan hendaklah menggosok-gosok badan terutamanya
bahagian-bahagian
yang berlipat yang dikhuatiri tidak sampai air jika
tidak digosok.
7. Akhiri mandian dengan membasuh kedua kaki dan menggosok dicelah-celah jarinya.
8. Ketika mandi itu, jangan lupa berniat di dalam hati melakukan
mandi yang diwajibkan atau
berniat mandi untuk menghilangkan hadas besar
dari badan.
Menyentuh kemaluan tidaklah membatalkan mandi. Ia hanya akan
membatalkan wudhuk. Semasa mandi, jika menyentuh kemaluan itu dilakukan
dengan niat/tujuan meratakan air ke bahagian kemaluan, tidaklah perlu
mengulangi wudhuk kembali selepas mandi kerana sentuhan itu terpaksa
dilakukan untuk menyempurnakan mandi wajib. Namun jika sentuhan itu
berlaku setelah bahagian kemaluan itu telah diratakan air (semasa mandi
itu) atau setelah selesai mandi, maka ketika itu barulah wajib mengambil
wudhuk kembali selepas mandi. Adapun mandi, ia tidak terjejas
semata-mata dengan menyentuh kemaluan.
Walahu a’lam.
Rujukan;
1. al-Majmu’, Imam an-Nawawi, 2/230.
MANDI HADAS DENGAN SHOWER DAN BILANGAN JIRUSAN
Soalan; Assalamualaikum, Ustaz, Adakah sah mandi
hadas dengan “shower”? Dengan meratakan air ke seluruh badan sahaja
tetapi tidak ada bilangan jirusan. Jika tidak sah, apa yang sepatutnya
saya buat. Terima kasih. Hamba Allah yang keliru
Jawapan;
Para ulamak mereka membahagikan perbuatan-perbuatan yang perlu
dilakukan di dalam ibadah (solat, puasa, haji, mandi hadas dan
sebagainya) kepada dua kategori;
1. Perbuatan-perbuatan rukun
2. Perbuatan-buatan sunat
Perbuatan-perbuatan rukun jika ditinggalkan akan menyebabkan ibadah
rosak dan batal. Adapun perbuatan-perbuatan sunat jika ditinggalkan
tidaklah menyebabkan ibadah rosak dan batal, akan tetapi akan
mengurangkan pahala ibadah.
Bagi mandi hadas/wajib, perbuatan-perbuatan rukun ialah;
1. Berniat mandi hadas
2. Meratakan air ke seluruh badan.
Jika seseorang mandi dengan menyempurnakan dua perkara di atas,
sahlah mandi hadasnya. Pertama, ia berniat di dalam hati ketika mandi
itu bahawa mandi yang dilakukannya itu adalah bertujuan untuk
menghilangkan hadas (bukan mandi biasa). Kedua, ia meratakan air ke
seluruh badannya termasuk celah-celah rambut dan kawasan-kawasan yang
berlipat di badan. Cara bagaimana ia mandi (sama ada dengan menyelam
atau menjirus atau berdiri di bawah shower atau air terjun) tidaklah
menjadi syarat asalkan air merata ke seluruh badan (dari hujung rambut
hingga ke hujung kaki). Begitu juga, tidak disyaratkan bilangan jirusan
tertentu. Jika dengan sekali jirusan sudah dapat meratakan air ke
seluruh badan, memadai dengannya. Jika tidak, perlulah diulangi jirusan
hingga diyakini air telah sampai ke serata badan. Namun, makruh mandi
dengan terlalu banyak air hingga menimbulkan israf (pembaziran). Di
dalam hadis, diceritakan bahawa; “Nabi –sallallahu ‘alaihi wasallam-
mandi dengan hanya segantang air sahaja” (HR Imam al-Bukhari dan Muslim
dari Anas. Lihat hadis ini dalam Bulughul-Maram, bab al-Wudhu’).
Itu adalah had wajib yang mesti dilakukan ketika mandi hadas. Adapun
jika ingin mendapat pahala yang sempurna, hendaklah melakukan juga
perbuatan-perbuatan yang disunatkan semasa mandi. Menurut mazhab
Syafiie, di antara perbuatan yang disunatkan ketika mandi hadas ialah;
1. Membaca Bismillah.
2. Dimulai dengan membasuh kedua tangan.
3.Menggunakan tangan kiri ketika membasuh kemaluan dan ketika menghilangkan najis
di badan jika ada.
4. Mengambil wudhuk sebelum mula mandi.
5. Mandi dari atas ke bawah; yakni dari kepala turun ke kaki.
6. Menggosok celah-celah rambut dengan air, kemudian menjirus air ke kepala dengan tiga kali
cebukan air.
7. Mandi dari sebelah kanan, kemudian baru kiri, yakni menjirus badan sebelah kanan dahulu,
baru sebelah kiri.
8. Mengulangi mandi sebanyak tiga-tiga kali bagi setiap anggota.
9. Menggosok-gosok badan dengan tangan ketika mandi.
10. Menyelati celah-celah jari tangan dan kaki (jika dikhuatiri air tidak sampai tanpa diselati,
wajiblah melakukannya).
11. Membaca doa apabila selesai mandi sebagaimana doa selepas mengambil wudhuk.
Wallahu a’lam.
No comments:
Post a Comment